Hvorfor laver du det samme content som alle de andre?

Hvorfor laver du det samme content som alle de andre?

Dagens Twitter-ord var #rumrejsendk, men dagens #smdk-emne var Newsjacking.

Og det mindede mig om en idé til en blogpost jeg havde i sinde at skrive, når nu min specialeskrivning er overstået næste uge (det er forresten nu startskuddet til ’Få Anita på dit hold’-kapløbet lyder 😉 )

Det hele startede i sommers med en bunke sommerbilleder fra brands der påpegede sommerferiehøjtiden og solenskinnet. Det udledte dette tweet:

 

  Nicolai har jo ret! Næsten alle brands på twitter har udnyttet muligheden for at smække et sommerbillede op på deres SoMe-kanaler, tilføje lidt brandrelateret tekst og døbe det Dagens Content. Og ja, hver gang et brand trak sommer-kortet, så blev det præsenteret med en strandkrop.

Min undren: Hvorfor gøre det samme som alle andre?  

 

Vi kunne gå ned af ’Fordi sex sælger’-diskussionen og den er lettere uinteressant. Det var det stærkeste kort tilbage i Mad Men-tiden, men når nu man kan gøre noget anderledes fra de andre, som virker ligeså godt, hvorfor så ikke…?

Tilbage til #rumrejsendk. Rummanden. Rumrejsen.

Rigtig mange brands gjorde forsøget med at få dagens begivenhed til at passe på deres brand. For nogle brands fungerede sammenkoblingen mellem deres brand og #rumrejsendk slet ikke. For andre fungerede det sikkert (jeg har ikke eksempler på dem, der fungerede).     Hvorfor laver du det samme content som alle de andre   Hvorfor laver du det samme content som alle de andre Hvorfor laver du det samme content som alle de andre Hvorfor laver du det samme content som alle de andre?

Som Lasse From så rigtig påpegede:

 

Det handler ikke om #rumrejsendk eller Newsjacking

Om vi kalder det newsjacking, newsjerking, Real Time Marketing eller noget fjerde er én side af diskussionen. En anden side er, at alle brands gør det samme som konkurrenterne. Mon den indsats giver dem noget, som konkurrenterne ikke tilbyder dem? Differentierer det dem på markedet? Gavner det formidlingen af brandidentitet? Giver det ekstra værdi for målgruppen?

Lad os formode, at formålet med dit content er at give (ekstra)værdi til følgerne: I de færreste tilfælde, og bestemt ingen af de ovenstående, kan jeg se at følgerne skulle få ekstra værdi ud af at dit brand jagter en connection til det samme event, som alle de andre brands.

Og med ‘værdi’ mener jeg, som altid, at de opnår et mål eller motivation.

Content skal være relevant.
Content skal vække følelser. 

Strandbilleder og dryhumping på #rumrejsendk er irrelevant for dine is-spisende følgere og det bidrager ikke til deres hensigt med at følge dit brand. Hvorfor det er så vigtigt kan du læse om her, her og her. Det handler om dopaminstimulering der motiverer og belønner.

Næste skridt handler om oxytocin og serotonin, men dopamin er første skridt til at tilfredsstille dine følgere og motivere dem til engagement.  

Kan du bruge min hjælp?

Marketingkonsulent med speciale i neuromarketing. Sammen optimerer vi dine marketingindsatser.

Email: [email protected]

Telefon: 22 87 39 67